Esther Nederpelt Lazarom

 d a n s e n d   d o o r   h e t   l e v e n 

Biografie 

Esther Nederpelt is al jaren als gedreven dansdocent actief in het werkveld in de stijlen modern en jazz. Zij geeft diverse open lessen, gastlessen en workshops in binnen- en buitenland en is met veel plezier projectmatig verbonden aan de Academie voor Danseducatie Fontys in Tilburg. Esther heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd in het observeren, begeleiden en coachen van dansdocenten, waarbij zij het Intervisie Netwerk voor Dansdocenten heeft opgezet en individuele coachingsessies geeft, zo ook OnLine. Ook geeft zij danscoaching aan dansers, dansmakers en theaterspelers, zowel amateur als professioneel en alles wat daar tussenin danst (zie auditietraining). Esther vind veel voldoening in het verruimen van de visie, het verdiepen van de leerweg en het vergroten van het aanwezige talent in elk individu. 

In zowel de lessen als de coaching sessies komen dansbeleving en danstechniek op een zeer praktisch en toepasbare manier samen, waarin het delen van de innerlijke drijfveer om te dansen de verbindingen legt. 

Esther studeerde in 2004 af aan de opleiding Docent Theaterdans aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam.  Na haar opleiding gaf zij les aan en coachte de meest uiteenlopende groepen: kinderen vanaf 3 jaar en ouder, jongeren in justitiële inrichtingen, studenten aan de dansvakopleiding en volwassenen tot 80 jaar, van beginners tot gevorderden en in meerdere stijlen: jazzdans, moderne dans. Met de kinderdansvoorstelling Anders Is Cool (i.s.m. Emmy Wouters & Monique Huguenin) en haar eigen voorstellingen en choreografieën danste Esther door heel Nederland.  Ook is zij gediplomeerd Pilates docente, waarin Esther met bewondering de overeenkomsten tussen de Pilates-techniek en het dansende lichaam toepast, waarmee de danser zijn techniek kan verbeteren.


In 2007 en 2008 danste zij in New York in o.a. The Next Stage Project, het Ko-Ryo Dance Theater en het Labirinth Dance Theater. Als uitvoerend danser werkt zij graag samen met live muziek, waarbij bijvoorbeeld samenwerkingen tot stand zijn gekomen met o.a. Nicole Philomena en Dennis Kivit.


De afgelopen jaren heeft Esther zich veel beziggehouden met het wel en wee van de dansdocent. Zij doet momenteel veel onderzoek naar de dansdocent en met name naar
- wat drijft de dansdocent?
- wat doet de dansdocent tussen de vier muren van de dansstudio?
- hoe verschillen dansdocenten van elkaar onderling en wat zijn de overeenkomsten?
- hoe gaan dansdocenten om met hun lesgeefpraktijk en wat komen zij zoal tegen? 

Zie HIER alle onderdelen waar Esther mee bezig is in verbinding met dansdocentschap (OnLine inspiratievideo's, OnLine interviews, (OnLine) coaching, Intervisie Netwerk voor Dansdocenten, publicaties en nog veel meer!)

Mijn inspiratiebronnen in docentschap waren en zijn onder andere zonder twijfel: 

Eddi de Bie
, waarbij ik leerde om altijd een beweging met een innerlijke drijfveer uit te voeren en ook de bewegingen in jazzdans altijd groter te maken dan je denkt dat je kan, door de ruimte te ervaren in het shiften in de voeten/benen en het ontspannen van het borstbeen waarbij je hart zich in vrijheid kan uitdrukken.


Erica Rooda, waarbij ik leerde om in een dansles als docent de dynamieken af te wisselen zodat je leerlingen tot het maximale kan uitdagen. 

Madelon van Dijk
, waarbij ik leerde dat ik mezelf mag zijn als dansdocent, dat ik gewoon ook een 'mens' in mijn lesgeven ben, in echtheid en verbinding met het hier en nu.

Marijke Eliasberg, waarbij ik leerde om los te laten en je volledig over te geven aan de beweging. Ook de balans tussen aanspanning en ontspanning leerde ik veel beter kennen. Zij motiveerde mij om te dansen, te dansen, te dansen! Dankjewel Marijke!

Jana Hicks, waarbij ik leerde heel specifiek te zijn in je instructie, om te onderzoeken wat je nodig hebt om je leerlingen tot het maximale uit te dagen, op een zachte manier.  


En nog veel meer prachtige docenten waar ik van mocht leren!